top of page

Mansplaining

Gästkrönikör: Johan Kullander

Hamar är Norges äldsta stad men är idag mer känd för bland annat Tjuvholmen där P3 guld gick av stapeln i helgen samt deras restaurangtäta bargata med billig öl och absintdrinkar.

   Vi reste dit för att lära oss mer.

Ett kylslaget Norge välkomnade oss med öppna armar. Språksvårigheterna hos Annika gjorde att jag fick föra talan med urinvånarna, men eftersom jag har umgåtts med Svedin så kunde jag göra mig förstådd i landet som alltid ler mot en.

Erik mötte upp tidig förmiddag och guidade oss igenom staden med ca 30.000 invånare. Man märkte att han var nervös i början så det första han gjorde var att ta oss till en ölshop.

24 öl för 990:-, snacka om prisvärt.

Efter handling så fick vi äntligen se lägenheten. Redan här började Erik dricka och jag kände varningsklockorna ringa, men jag sa inget i hopp om att han skulle lugna ner sig.

   Jag han våldta Erik på Fifa(#metoo) ett par gånger innan vi åkte till CC och hälsade på Camila. Om Erik var nervös när vi sågs så var camila direkt otrevlig och kallade mig Kjell - helt utan anledning!

Påtryckningar från camila fick mig att raka muschen under kvällen.

Dagen fortsatte med pizzalunch, självklart glutenfritt och därefter lite vila innan kvällen.

   Därefter möttes vi alla upp på Kai og Mattis för en AW och Erik fortsatte dricka okontrollerat mycket. När vi tog upp det uppstod en dispyt som resulterade i att Annika försökte mörda mig med att lämna bakom sig mitt insulin samt servera rått kött till middag. 

   Kvällen avrundades med absintdrinkar på Eriks initiativ och vi skiljdes åt som vänner igen trots otaliga situationer där Erik mansplainade och manspreadade till höger och vänster.

Norges största Spa

Hamar har Norges största spa- och relaxavdelning och självklart var vi där. Vi njöt av vattenfall, isbad, utomhuspool och bastu medan Erik satt i baren och väntade. 

   De är även kända för sina maffiga och mättande luncher som jag knappt orkade i mig halva. Mätta och belåtna rörde vi oss vidare och planerade inför kvällens festande i Oslo. Det blev jack med det. Istället bjöds vi på hummersushi och Crisby lakse innan vi pausade hemma hos dawgsen och halvt somnade. Jag hann dock kissa på Erik i Fifa lite mer, trots bortaplan och sämre lag.

Sushistället, innan vi blev supergamla och trötta.

Jag och Annika sett ur eriks fyllevision.

Ovärdigt avsked

Söndagen bjöds vi på brunch och avgörande Fifa, nej vann jag?! Sedan åkte vi till O’Learys och på Camillas initiativ spelade shuffleboard. Om ni hälsar på Erik och Camila är detta ett måste - hon älskart!

Estland-Chile, Sverige-Norge. Spänningen var olidlig i ungefär två omgångar innan vi drog ifrån och vann. Erik vann alltså INGENTING denna helg.

   Alltid tråkigt att lämna dessa fantastiska människor och inte blir det bättre av att Camila säger att man ser ut som en liten bitch(#metoo). Men jag kan verkligen rekommendera denna sagolika stad med två av de finaste vännerna man kan ha. Inget jag har skrivit har varit sant.

Tack för denna gång, vi ses!


POPULÄRA INLÄGG

bottom of page